På tide å flytte junior-NM?

Alexander Michelsen, sportslig leder i Aalesund SLK, har sendt hos et leserinnlegg som går på den norske mesterskapsstrukturen - han foreslår ein del endringar.

Har du innspel, kommentarar eller tankar? Ikkje ver redd for å kommentere...

Med tanke på antall seniorsvømmere i Norge pr. i dag i forhold til junior- og UM-svømmere så mener jeg at det vil være gunstigere å flytte junior-NM på kortbane til mars sammen med senior-NM kortbane, på samme måte som NM langbane om sommeren.

Jeg ville også lagt disse mesterskapene til de største anleggene hvor det er enklere med kommunikasjon, hotell og fasiliteter samt gode forhold til forberedelser og utsvømming. Promotering, eksponering og eventuell TV-dekning vil også kunne være enklere å få til. Det trenger vi å bli bedre på.

Skulle de små klubbene føle seg ekskludert kan man fordele ansvaret for mesterskapene til flere av klubbene i regionene slik at alle kan bidra og ta del. Snart blir det et moderne 50-meters anlegg i Tromsø og da vil det være godt fordelt geografisk også.


Ser man på de beste junior utøverne i Norge så er de med på 3 mesterskap pr år. Trenger de virkelig det? Eller er det bedre å gi plass til flere av de yngre?

UM kan arrangeres alene i november med lavere kvalkrav. Jeg er sikker på at deltakelsen og kvaliteten på stevnet ville blitt meget bra. Mye har endret seg de siste fem årene og det kan se ut til at Svømme-Norge fortsatt vil klare å utvikle seg videre.

Statistikken på medley.no viser at det i 2014 var 200.111 resultater mot 144.713 resultater i 2009. Det er en økning på 55.398 resultater eller 38% på seks år.

Fortsetter utviklingen tilsier den at flere og flere vil kvalifisere seg til mesterskap om man ikke strammer inn kravene sett ut fra en normalfordelingskurve. Dette skulle også kunne tilsi at flere 13-åringer vil kunne klare kravene. Det stemmer nok, men andelen etter den siste justeringen av kravene vil fortsatt være mikroskopisk.

I Alta UM/jr NM 2015 vil jeg anta at det stilte noen få jenter i 2002-klassen på individuelle øvelser og null gutter.

Hvordan bidrar dette til å skape motivajon og lyst til å satse? Du er blant de beste i årsklassen din på enkelte øvelser, men du er ikke god nok til å delta i et mesterskap du er gammel nok til?

Henter man frem statistikk på de beste 13-åringene de siste ti årene er det ikke mange av disse utøvere som ville klart dagens kvalifiseringskrav til UM og jeg tror som sagt ikke det blir så mange i årene som kommer. Spesielt ikke på guttesiden.

Det blir sikkert en og annen svale, men det gir ingen sommer selv om norske trenere har flere og bedre utøvere som trener bedre enn sine forgjengere. Min påstand er at mange av disse 13 åringene er gode nok, de er bare veid og funnet for lett.

Det er blitt satt en grense som etter min mening ekskluderer på en uheldig måte. Hvor grensen skal gå kan sikkert en tallknuser med en kalkulator klare å regne ut.

Så flytter man juniorsvømmerne til seniormesterskapet hvor svært mange allerede deltar. Det gir rom for flere i UM. Det vil utvikle norsk svømming mer enn tre mesterskap for juniorer.

Kommentera gärna:

  • Jens Fridorff • 9 februari 2016 15:55:26
    3 åldersklasser med 16-30 deltagare per øvelse skapar flera NM-finalister vilket jag tror kan bredda inspiration och engagemang i hela landet.

    13 och yngre: I mina ögon riskerar 50m-øvelserna (på nationell nivå) att korrumpera de unga simmarnas framtida draglängd samt deras benägenhet att utveckla sin aeroba förmåga och därmed deras möjligheter att prestera på toppnivå. En optimering mot 200 FLY, 400 ME & 8-1500 FR riskerar, hos de flesta 12-åringar, att försämra tekniken, främst i form av sämre benstöd och kortare frånskjut och undervattensarbeten. Jag tycker 400 FR är tillräckligt långt i denna ålder.

    14 år: Nu finns det ett större antal simmare som befinner sig i snabb biologisk tillväxt, därför längre sträckor. Fortfarande inga 50:or på grund av "korruptionsrisken".

    15-16 år: fullt VM-program
    Jag är enig om att det finns ett antal, framförallt jenter, som är mogna att träna längre från 12-årsåldern. Men jag anser att risken för ackumulerad/buffrad skulderproblematik (problemen syns oftast inte förrän vid 16-års ålder) är för stor för att generellt uppmuntra optimering mot längre sträckor än 400 FR för 12-åringar.

    Däremot har jag ett annat argument mot ett åldersindelat UM. Med chansen att kvalificera sig till ett höstmästerskap på en eller två øvelser så riskerar LÅMØ-satsningen för våra bästa 13-15 åriga simmare att bli lidande, vilket vore katastrofalt!
  • Marc Kræmer • 7 februari 2016 20:26:42
    Ronnie: Jeg mener bestemt ikke man skal specialisere sig tidligt. Men at man går fra alsidighed til kravtider i enkelt discipliner gør at mange der har deltaget på LÅMØ/ÅM er langt fra kravtid på UM. Er sikker på den bratte overgang fra det ene til det andet gør at en del mister lysten.

    UM er for 13-16 årige ikke? Hvor mange 13 årige gutter har kravtid? Min har hvertfald ikke endnu.

    Som svar på 800/1500fri, 200fly og 400IM.
    Syntes ikke de mange de svømmer jeg så i helgen svømmet så bra fly, mange i de yngre årgange havde armene over vandet og ikke meget mere.

    Er enig i alsidighed,men ikke på bekostning at svømmere bliver tvunget ud i at svømme noget med rigtigt dårligt teknik bare for at kunne deltage..
    Mener allsidighed/specialisering ligger mere i træneruddannelse og gode trænere. End at det bare ligger i LÅMØ strukturen, som dog hjælper med det
  • Ronnie Anstensen • 7 februari 2016 12:50:26
    Jeg er delvis enig i å ha et Jr. NM samtidig som seniorene i Mars.

    Jeg har dog noen spørsmål til enkelte her:

    Jens: Hvorfor mener du at man bør dele UM i 3 aldersklasser? Og hvorfor ønsker du å fjerne 800/1500, 200 fly og 400IM som er ypperlige øvelser å satse på i ung alder? jeg tror vi er på villspor og i feil retning hvis vi ikke skal tørre å utfordre de yngre svømmerne våres med fokus på lengre (800/1500)og allsidige (400IM).
    øvelser.

    Marc Kræmer: For det første er jeg uenig at det å gå fra ÅM øvelsene til UM er for tøft fordi det er et "rett højt nivå" i UM. Nivået i UM/Jr. NM er ganske dårlig hvis vi ser på gjennomsnittet av samtlige finaler.
    Du skriver også at du "Mener UM kunne blive bedre brugt til at fastholde flere i overgangen til junior/senior". Mener du at man da bør spesialisere seg i ung alder? Fordelen med ÅM er nettopp det at det er fokus på allsidighet i ung alder, noe som er godt dokumentert viktig for å beholde idrettsutøvere lenger.

    Ja, kanskje ok å flytte Jr. NM til mars, men vi skal ikke gå i en retning av å droppe allsidighet og de lengre distansene i ung alder.
  • Marc Kræmer • 5 februari 2016 20:53:43
    Helt enige i opdeling af aldersgrupper.. En kravtid for alle gør det automatisk meget svært for de yngre..

    Om den lige skal være sådan ved jeg ikke..
  • Jens Fridorff • 4 februari 2016 22:03:49
    Utmärkt förslag av Michelsen.
    Inför samtidigt 3 åldersklasser på UM:
    A 15-16 år
    B 14 år - OL-programmet
    C 13 och yngre - reducerat OL-program (hoppar över 8-1500 samt 200 FLY och 400 IM)
  • Ragnhild • 4 februari 2016 22:00:37
    Enig m d meste her ja - send forslaget til post@svomming.no innen imorgen kl 2400 - svømmeting snart
  • Monica Rivedal • 4 februari 2016 16:01:49
    Helt enig, hverken mer eller mindre. :)
  • Einar Wiik • 4 februari 2016 14:55:35
    Er helt enig i dette. Og ved å gjøre UM lettere tilgjengelig for flere, vil dette mest trolig også klare å holde flere svømmere lenger i aktivitet i klubbene enn med dagens modell. Overgangen fra UM til JrNM vil nok også bli lettere å klare med ett slikt system, og da igjen mulighet for at enda flere blir i aktivitet i svømming!

    Er dette noe som må komme opp som forslag til tinget for å forandre, eller kan forbundet selv forandre mesterskaps strukturen uten å måtte ta opp dette på tinget?
  • Rune Hoseth • 4 februari 2016 13:00:58
    Så enig. Risikoen for frafall med dagens modell er meget stor. Differansen mellom UM krav og Jr.NM krav er for liten.
  • Marc Kræmer • 3 februari 2016 23:30:31
    Jeg syntes det lyder som en rigtigt god ide at flytte Jr.NM fra UM i Nov. til Senior NM i marts.. Og udevide pladserne til UM..
    Jeg føler lige nu at overgangen fra LÅMØ/ÅM til UM/NM er for stejl. og der er risiko for at tabe mange fordi de går fra fokus på 400fri/200ryg/200bryst/100fly/200IM til at skulle kunne kvalificere sig i en enkelt økt på ret højt niveau.. Mener UM kunne blive bedre brugt til at fastholde flere i overgangen til junior/senior.

Nyhetsarkiv

Linker

Seneste kommentarer

  • X-Glide » Henrik til finale:  ”Markus Lies gamle pers var faktisk på 25,77 fra NM Lang i fjor. Han perset altså..”

  • Kjell Eirik » Henrik til finale:  ”7:47,61 og ikke 8 ”

  • A » VM dag 1:  ”God start, slår han Gard Kvales norske rekord (1.48,57) i forsøket i morgen, er ..”

  • Aleksander » Brasils VM-lag:  ”VM i Kazan?! Hvor har dere i simma.nu vært de siste to årene?”

  • Anonym » Lotte Friis legger opp:  ”Hun har to VM gull men ikke to OL gull...”

Seneste nyheter