Kritisk til EM-uttaket

Simma-brukeren Christian stiller spørsmål ved EM-uttaket til landslagssjef Petter Løvberg. I kommentarfeltet til Simmas artikkel om uttaket skriver Christian følgende: 

Hei!

Er jeg den eneste som reagerer på dette uttaket? 

Det at Marte Løvberg, Markus Lie og Jørgen S. Bråthen var nære krav kan forstås. Men Ariel Braaten var hele 6 tideler fra kravet på en 100 meter. Sindri Jakobsson var dessuten over 2 SEKUNDER fra kravet i Stockholm i helgen.

Det er argumentert for at Sindri og Susann Bjørnsen svømte fort på KORTBANE NM i mars. Er ikke EM i London på langbane? Dette argumentet burde vel da også gjelde for andre som viste god form på NM kortbane. Hva med Monica W. Johannessen? Hvorfor er ikke hun på listen? Som Sindri og Susann viste hun god langbane form tidligere i vår, og leverte gode resultater på NM.

Og hvor på lista er Annika Winsnes? Hun har bedre personlig rekord enn Marte Løvberg på både 100 og 200 fri, men er IKKE tatt ut. Den av disse jentene som har svømt raskest 100 fri etter nyttår burde bli tatt ut på stafett? Eller er dette bare en fordel guttene får?

Jeg stiller meg skeptisk til Petter Løvbergs vurdering. Her er det virkelig noe som ikke stemmer.

Til dette må det poengteres at det var SIMMA som dro kortbane inn i argumentasjonen.

Er du enig/uenig med Christian? Burde flere/noen andre fått sjansen? Si din mening.

Kommenter gjerne:

  • Line • 20 april 2016 13:30:08
    Hva skjer gutter? Hva er tingen med Game of thrones og ringenes herre? Er veldig usaklig diskutering og ikke annet poeng enn kompisstøtte.
    Jaja, Sindri er en kul kar. Kan ikke si noe på det. Han virker veldig hyggelig. Det er ikke poenget.
    Jeg lurer på en ting: Hvorfor (hvis jeg forstår det riktig) toppet ikke Sindri til NM eller Stockholm Open? Visste han at han kom til å bli tatt ut uten krav? Hvis så, da er det jo noe som skurrer. Hvis ikke, hvorfor satse på ikke å bli tatt ut?
    Hva som angår resten av laget, så har jeg forstått det slik: flere er langt bak krav? (Sindri igjen, beklager, Ariel og Susann?). Noen som er tatt ut på stafetter uten mulighet til å gjøre det bra?
    Mye unødvendig drittslenging her. Til tross for dette er det vel bra at uttaket diskuteres? Skulle gjerne hatt begrunnelse for uttakene i pressemeldingen fra Petter Løvberg og Norges svømmeforbund. Hadde kanskje sluppet en så opphetet diskusjon?
  • Stein • 15 april 2016 10:49:17
    Da har A. Winsnes "svart på utfordringen".
    2.00,91 på 200 fri langbane i Mesa, Arizona. I Arena Pro Swim. 14.4.2016.
    50 og 100 fri gjenstår
  • Bob • 9 april 2016 19:08:03
    Denne diskusjonen blir for banal og usaklig. Christian, Petter Løvberg har vært på leir med Sindri først 3 uker i Flagstaff etter fulgt av 10 dager på Tenerife, totalt en måned siden nytt år. Videre har han garantert en dialog med både Sindri og Sindirs trener gjennom alle ukene hvor de ikke er på landslagsleir. Han vet hvordan Sindri ligger ann. Jeg sliter med å tro på at Joacim (Sindris trener) har fortalt deg at han var toppet når hele resten av verden (Sindri inkludert) har en oppfatning, denne oppfatningen er altså at han ikke toppet til hverken NM eller Stockholm. Pålitelige kilder forteller at Sindri svømte ushavet begge stevnene. Trenger ikke se lenger enn leggene hans for å avgjøre hvorvidt han toppet eller ikke.

    Og for å referere til ditt utspill om Game of Thrones og Ringenes Herre:
    Sindri Thor is coming!
    Snakkes i middle earth.
  • Robert igjen • 9 april 2016 18:39:38
    Trenger ikke oppføre deg som Martin j. Sundby selv om vi er uenige.... Bitter!! Forresten er Ringenes herre og Game of thrones bra de, men synes ikke de skal ha innvirkning på uttaket. Jekk ;))
  • Robert • 9 april 2016 18:32:38
    Hyller deg Christian! Du er sjefen. Kjør!
  • Sindri Thor Jakobsson • 8 april 2016 16:34:14
    Kjør da, Christian! Du er min helt.
  • Christian • 6 april 2016 21:19:48
    Nei, Susann er ikke en av de som er nærmest OLkrav. Hun er ikke best på øvelsen engang. Det er Cecilie Johannessen.
    Her er det forresten ikke snakk om utøvere som akkurat ikke er gode nok. Ikke mer enn de som er tatt ut, som må være sammenligningsgrunnlaget.
    Å skyldPå bybanen: koffer e Ikkje ringenes herre og game og thrones gått sammen? Fått gollum te å komma inn og bara yoe på at sindri er tung trening blir feil å påstå da trenerene hans sa han toppet.
    Å være ung skal ikke i seg selv være spesielt relevant når bedre svømmere blir forbigått. Alle konkurerer i senior mesterskap uansett om de er junior eller ikke.
    Selvfølgelig skal petter løvberg ta ut troppen og ikke jeg. Det er usaklig å late som noe annet Fredrik, som selv ikke kan dine egne fakta. Du finner tider på medley.no.
    Vi er enige på enkelte områder (som du hadde sett hvis du leste ordentlig gjennom teksten) og uenige på andre. Sånn får det være.
  • Henrik • 6 april 2016 19:57:13
    Ikke noe å si på uttaket. Nå kjenner jeg ikke godt nok til dette i svømming, men har mange eksempler på unge utøvere i andre idretter, som akkurat ikke er gode nok for mesterskap og som ender opp med å gi seg pga. det. Følgelig mener jeg at uttaket av Bråthen, Lie, Løvberg og Braathen er rett. Bjørnsen er vel en av de som er nærmest en OL-plass (50 fri), og det blir rett å slett håpløst å ikke ta henne ut. Jakobsson kan forsvares gjennom stafetter. Tror også petter løvberg vet best her, og ikke innsenderen, da han har bedre kunnskap om enkeltutøverne.
  • Fredrik • 4 april 2016 13:31:01
    Det må være greit å ta diskusjonen om hvordan det deles ut ”wildcards” til utøvere som ikke har vært under kravet. Jeg reagerer allikevel på at mange argumenter her er usaklige, og ikke basert på fakta og hva som faktisk er tilfelle.

    Fakta er at kvalperioden til dette mesterskapet er 1.august 2015 til 3.april 2016. Det vil si at tider som er oppnådd i høst naturligvis er gjeldene.
    Det er argumenteres for at uttaket av Sindri er feil siden han er over 2 SEKUNDER fra kravet. Dette er feil og et usaklig argument. Under Amsterdam Swim Cup i desember svømte Sindri 1,59,66 – som kun er 7 tideler over kravet. At han nå ikke presterer helt på topp i helgen kommer av at han ligger i tung trening, og prioriterer en formtopp senere. Det kommer også påstander om at han har prioritert feil ved å toppe formen til NM... Dette er igjen feil. Personlig vet jeg at Sindri ikke hadde noen formtopp til NM, og det kan man se på tidene han oppnådde under mesterskapet. Et godt stykke unna personlig rekord på hovedøvelsene, men samtidig utrolig mange gode løp til å være i tøff trening. Dette burde vel styrke uttaket til EM? Det er korrekt at Sindri har fått wildcard før, men han er også en av få som faktisk har prestert når han har fått muligheten.

    Markus og Jørgen har vist god utvikling, og begge svømte nærme krav i Sverige i helgen. Jørgen var 2 tideler unna på 100 bryst og Markus 3 tideler på 100 fri. Når de er i så god utvikling burde det være helt naturlig at landslagssjefen ønsker å gi dem internasjonal erfaring og motivasjon til å utvikle seg videre. Burde det ikke?

    At Marte og Ariel blir tatt ut er vel helt greit? De er fortsatt svært unge, og begge var relativt nærme krav, spesielt Marte. Det er vell mer naturlig å gi de unge og lovende motivasjon og erfaring enn å gi et wildcard til f.eks. Monica som har vært med før, er mange år eldre, og ikke viser særlig god fremgang?

    Poenget mitt er at å stille spørsmål ved et uttak er helt greit. Men å komme med påstander som ikke er basert på fakta blir feil. Det er nettopp en grunn til at Petter Løvberg tar ut troppen og ikke deg Christian. Han kjenner til hva utøverne har gjort og gjør til daglig.

    Man skal heller ikke undervurdere det å ha en stor mesterskapstropp. Dette er med å skape en god prestasjonskultur, og det kan tenke seg at Petter Løvberg tar ut utøvere han vet vil være med å styrke troppen. Kanskje vil utøverne som ikke har vært under kravet overraske i et mesterskap hvor mange av de store stjernene ikke to
  • Christian • 4 april 2016 12:21:27
    Christian igjen.
    "Petter Løvbergs ord er lov". Hva med å gi svømmere, trenere og støttespillere begrunnelser for uttakene?
    Ifølge mine svømmevenner er dette tredje eller fjerde EM på rad Sindri blir tatt ut på Wild Card. Burde ikke dette stoppe siden han aldri ser ut til å klare kravene?
    Det er ok at de unge skal få prøve seg, men ikke på bekostning av eldre svømmere med mer poeng på sine respektive øvelser. Marte var nære krav. Ariel derimot, var ikke spesielt nære når en ser at hun er tatt ut på 100 bryst. Stina Kajsa har jo også faktisk klart å kvalifisert seg på bryst.
    Et problem i Norges svømmenasjon er at ingen tør å si Petter Løvberg imot. Gang på gang har det ikke ført til annet enn utrysing fra Petter sin side. For å sette det på spissen så knebler han motstand med å ikke inkludere trenere som er uenige og belønne trenere og deres svømmere som spiller etter Petters pipe.

Nyhetsarkiv

Linker

Seneste kommentarer

  • X-Glide » Henrik til finale:  ”Markus Lies gamle pers var faktisk på 25,77 fra NM Lang i fjor. Han perset altså..”

  • Kjell Eirik » Henrik til finale:  ”7:47,61 og ikke 8 ”

  • A » VM dag 1:  ”God start, slår han Gard Kvales norske rekord (1.48,57) i forsøket i morgen, er ..”

  • Aleksander » Brasils VM-lag:  ”VM i Kazan?! Hvor har dere i simma.nu vært de siste to årene?”

  • Anonym » Lotte Friis legger opp:  ”Hun har to VM gull men ikke to OL gull...”

Seneste nyheter