simma_logga_2017

klicka på Sarah Sjöström för att få veta mer om Arenas produkter

Simpodden
Hultén & Jansson

snackar simning. Utkommer sådär - var 14:e dag och du kan ladda ner den i din telefon och också höra den i din dator.
Du hittar podden här - klick

Är du intresserad av att söka Årets Glen? Klicka på bilden ovan!

Svenska USA-simmare.
Hittar du i vår förteckning här - klick

Ur innehållet på SIMMA:

Sarah Sjöströms drills - kolla Sarahs teknikövningar under 2017 -klick

Tävlingskalender för året hittar du alltid på SIMMA - klick

SIMMA på sociala medier? Dessa hittar du här - klick

Har du varit inne på vår Norska avdelning på senaste tiden? Den hittar du här - klick

16-30 april 2019 - vårt ständiga innehåll
Lediga jobb i Sverige  -  Lediga jobb i Norge
Lyssna på Simpodden Hultén & Jansson - klick
Gå till Swim Swams internationella nyhetsservice på SIMMA

19 april Månadens Överraskning Februari utsedd det blev Lisa  Nystrand Sala Simsällskap
Till Månadens överraskning i februari har vi utsett Lisa Nystrand från Sala. Hon öppnade sin långbanesäsong på Järfälla Nationella med att slå personliga rekord i samtliga lopp, mest utmärkande var dock 200 och 400medlley. Där har hon nu placerat sig som 4a respektive 2a på årsbästa listan.
Vi skickar ett stort Grattis, och ett simmar-kit från Freker Sport med Strokemaker Paddlar, DMC Simfenor, ett motståndsbälte från StrechCordz, Circuit simglasögon från Finis samt ett häftigt glasögonfodral från Amanzi


Vi söker Månadens Överraskning för mars 2019
 
Vi passar också på och söker nomineringar till Månadens Överraskning i mars månad. Har du någon simmare i din närhet som du vill nominera, gör du det till barbro@freker.se senast den 20 april. Lycka till!

18 april 2019 Mölndal söker.......
Vi söker dig som är orädd för förändring och söker utmaningar. Vill du vara med och driva utveckling i en av Sveriges största sim föreningar? Mölndals Allmänna Simsällskap söker en ansvarig för simkunnighet! 
 
I och med att Åbybadet gick sönder under 2018 har vi på Mölndals Allmänna Simsällskap (nedan MASS) under en period stått inför helt nya förutsättningar. Nu skall en ny simhall byggas och vi behöver anpassa och utveckla vår verksamhet för att fortsatt nå verksamhetsmålen om att kunna erbjuda plats för alla. Vi vill förutom detta även behålla vår höga kvalité och fortsätta att vara förstahandsvalet för alla inom vårt upptagningsområde som vill uppnå simkunnighet.  Lika viktigt är att förbereda och utveckla verksamheten för Mölndals nya moderna simhall.   

Läs hela annonsen här - klick
 

18 april 2019 
Får du ut din fulla potential när det verkligen gäller?

Har du någon gång provat verktyget ”mönsterbrytare”?!
I de senaste veckornas bloggar har jag skrivit mycket om tillståndet i ditt system som är avgörande för att du ska kunna prestera på topp. Du kan använda dig av tekniker i mental träning där du tar hjälp av alla dina sinnen och skapar starka ”ankare” så att du lätt kan hitta det tillstånd du önskar.

Ibland precis som i fysisk träning så ”stöter vi dock på patrull” och träningen fungerar inte riktigt som den ska, vi blir lite låsta. Vi behöver göra något nytt för att komma upp på banan igen!
I det läget är en mönsterbrytare ett effektivt verktyg för att göra en omstart.

När jag simmade så hade jag en rutin att gå upp riktigt tidigt på morgonen inför en viktig tävling, och gå en promenad innan frukost för att ”vakna till” inför det viktiga loppet. Det hade jag hört skulle vara bra samt passade in på mig i min självbild. Duktig flicka/prestationsmänniska och fullt fokus på uppgiften!
Problemet med mig då, var att jag dels inte hade förankrat det med vad jag egentligen behövde i mitt system och med facit i hand, tjugo år senare, så har jag insett att det bara förstärkte min nervositet ytterligare. Jag var ju en fena på att stressa upp mig genom att just fokusera på uppgiften och lägga krav på mig själv vilket ledde till att mitt spänningsläge blev på tok för högt och prestationen blev i motsatt riktning…övertänd!

Vad jag skulle behövt var kanske rent av att ta en sovmorgon och sänka kraven eller om jag nu absolut skulle upp i ottan samt ut och gå, tänka helt andra tankar som gav mig rätt stämningsläge/tillstånd för den kommande uppgiften.
I mitt fall hade en mönsterbrytare varit avgörande för att hitta rätt stämningsläge, dels en stor en som att få hjälp med att träna mentalt på rätt sätt och få nya verktyg. Detta istället för att köra huvudet in i väggen med mina gamla invanda, men också att använda mig av små effektiva mönsterbrytare då jag kände att nervositeten ofta tog överhanden och jag tappade det tillstånd som jag hade behövt.
Låt säga att du är inför en tävlingssituation och du känner att tillståndet du vill ha (och tränat på) börjar ändras, du blir t ex för nervös för att kunna prestera på topp. Gör då en liten mönsterbrytare genom att ”chocka” systemet som gör att du börjar tänka på något helt annat under en liten stund. Det kan vara att springa ett varv för att få ut överskotts nervositeten även rent fysiskt, gå på toaletten, blöta ansiktet med iskallt vatten, prata om något annat med en kompis etc. etc. Det viktiga är att du gör något som bryter det icke önskade tillståndet för att sedan lättare kunna komma tillbaka på rätt tankebana med hjälp av dina ankare och skapa rätt känsla igen!

…och med detta precis som med all annan träning. Gör de mentala träningspassen många gånger!
Bli duktig på att läsa av dig själv och vilka signaler ditt system ger dig samt lär dig använda de olika mentala verktygen och i framförallt i vilket läge du ska använda dem. Det är nycklarna till att ta kommandot över dig själv för att kunna få ut din fulla potential!
Vill du få hjälp med din mentala träning hör av dig så berättar jag mer. Jag håller även kurser där du får en inblick i hur sambandet kropp och knopp fungerar och varför det är så värdefullt att ha kunskap om för att du ska kunna Bli Ditt Bästa Jag!

Jag heter Jeanette Thörner och simmade för Södertörns simsällskap när det begav sig. Har drivit företaget Hälsofokus sen 1998. Är utbildad till Idrottskonsulent på Bosön och samlat på mig en rad utbildningar inom fysisk träning och massage. Jag är utbildad i Prestationsutveckling via Metakommunikation (med ett enklare ord Mental tränare) och på det har jag en Master i Mjuk kiropraktik/Strukturell osteopati.

Kul att du tittade in, vi hörs!
Simma klokt! J
 
Jeanette Thörner  Hälsofokus  www.halsofokus.se
 Telefon: 08-574 124 70   Mobil: 0739-835 195  jeanette@halsofokus.se


Fler artiklar av Jeantte hittar du på denna sidan - klick

18 april 2019  Gary Hall Sr skriver på SIMMA:

What Octane Rating do you have on your Freestyle Recovery?
 
At The Race Club we use the analogy of Octane ratings in gasoline to describe the different arm recovery motions in freestyle. Octane is a low molecular weight hydrocarbon that is an additive to gasoline, and which helps the engine run more efficiently, particularly at high compression. Metaphorically, the words High Octane have become synonymous with powerful or dynamic in the English language.
Low Octane
The easiest way to get the arm back out in front of you after a freestyle pull is by bending the elbow, relaxing the wrist, and allowing the hand to barely clear the water as it moves forward through the air. We refer to that technique of arm recovery as Low Octane, because it requires the least amount of work to get the job done and produces the least amount of kinetic energy.
Most swimmers first learn to do freestyle with a Low Octane, bent-arm recovery. Most distance swimmers and triathletes use a Low Octane, bent-arm recovery to conserve energy for the many pulling motions they will need to do during the longer races. Examples of elite distance swimmers using this technique include Katie Ledecky, Zane Grothe, Sun Yang, and many others.
Medium Octane
As the races shorten to 100 meters, we often see the swimmer’s hands elevate from the water’s surface with a straighter recovering arm. We refer to this less bent-elbow recovery as Medium or Medium-High Octane recovery.  This recovery technique requires more work and produces more kinetic energy during the recovery motion. There is only one reason why we would want to make the recovery more difficult and that is to swim faster. With the correct timing, more kinetic energy in the recovering arm will generate more propulsion in the pulling arm. We call that coupling and that leads to a faster swim. Examples of elite athletes using this recovery technique would include Nathan Adrian and Simone Manuel.
High Octane
In the one sprint event of swimming, the 50-meter race, we often see the swimmer’s arms completely straight or nearly completely straight on the recovery motion. We refer to this as High Octane freestyle recovery. Similar to a high combustion engine, the sprinter typically has more fast twitch fibers in the muscle composition than the distance swimmer. They then benefit from using this higher energy recovery technique to generate greater propulsion. Examples of elite sprinters using High Octane freestyle recovery include Florent Manaudou, Anthony Ervin, Ben Proud, Abby Weitzel, and Pernille Blume.
While there are many exceptions to using these different recovery techniques, we also find some swimmers that will use different arm recoveries with each arm. Lotte Friis, the elite Danish distance swimmer, is a notable example of that, using High Octane recovery with the left arm and Low Octane recovery with the right arm. Other swimmers will change their recovery technique (and stroke rate) during a race. Nathan Adrian is quite famous for finishing his 100-meter freestyle races with a High Octane freestyle recovery; something coach Mike Bottom taught him to do at The Race Club in 2008.
In conclusion, while most swimmers learn to swim freestyle with a Low Octane, bent elbow recovery for sprinting or mid distance races, elevating your Octane Rating on your recovery may be a good technique to try. You may just win a few more races.
This week, in Lanes 1-4 (complimentary) of The Race Club subscription, you will find an excellent webisode showing various swimmers using the different recovery techniques. We hope you enjoy it.
Yours in swimming,
Gary Sr.

18 april 2019
Simpodden 115

Vill du lyssna på senaste Simpodden - så gå till dess specialla sida - klick

Här nedanför hittar du internationella nyheter från Swim Swam så fort de uppdateras på Swim Swams internationella sida. Det betyder att du aldrig behöver gå till något annat ställe för att hitta internationella nyheter - än SIMMA.NU

Hitta nyheter från den 1-15 april 2019 -  klick
Last Months News - klick
Tidigare Nyheter hittar du under ARKIVET - klick

Tävlingar

Läger/Camps

Jobb
annonser

Elfsborg söker Ungdoms och Juniortränare
Klicka på loggan för mer info.

Ljungby Simsällskap söker Simtränare
Klicka på loggan för mer info.

Mellan Svenska Simförbundet söker kanslist
Klicka på loggan för mer info.

Neptun
Simtränare

Klicka på loggan för mer info.

ÖSA - Örebro söker Simtränare
Klicka på loggan för mer info.

Konferens

Äldre annonser till jobb hittar du här - klick

Studier

Kombinera idrott och studier i Umeå. Klicka på loggan för att läsa mer!

Här ovan hittar du länkar till nya jobb inom simningen. Dessa jobb finns också på plats på vår speciell jobbsite som du hittar i en norsk och en svensk upplaga.
Jobb i Sverige
Jobb i Norge